Tuesday, April 21, 2020

خواص کاسنی در بارداری – سلامت بانوان اوما https://ift.tt/eA8V8J


کاسنی از گیاهان دارویی است که معمولا بصورت عرق کاسنی برای مواردی که فرد اصطلاحا دچار گرمی شده است استفاده می شود و البته کاربردهای دیگری هم دارد. اما سوالات متداولی درباره مصرف کاسنی در دوران بارداری وجود دارد. مثلا اینکه آیا مصرف کاسنی در بارداری مجاز است؟ چه مقدار کاسنی میتوانیم دراین دوران بخوریم؟مصرف کاسنی در بارداری برای جنین ضرر ندارد؟شنیده ام موجب سقط جنین میشود!

برای پاسخگویی به این سوالات بر خود لازم دانستیم از طرف گروه سلامت اوما مقاله ای کامل درباره خواص کاسنی در دوران بارداری برای مادران عزیز بنویسیم تا نگرانی هایشان درباره این گیاه دارویی برطرف شود. پس حتما تا پایان مطلب با ما همراه باشید:

کاسنی چیست؟

گیاه کاسنی از داروهای گیاهی پرکاربرد است که از زمان های خیلی قدیم در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شده است. جالب است بدانید هم ریشه و هم گل این گیاه دارای خاصیت درمانی است. همچنین خواص تغذیه ای بسیار خوبی دارد که در صورت مصرف به اندازه آن برایتان مفید خواهد بود.

فواید عرق کاسنی

ریشه گیاه کاسنی به صورت پودر ، کپسول و یا عصاره ای به نام عرق کاسنی مصرف می شود. این گیاه برای درمان مشکلات سیستم گوارشی از جمله اسهال و یبوست  ( راه های درمان یبوست )و بهبود وضعیت روده و معده مفید است. همچنین این گیاه دردرمان بیماری های قلبی و انواع  سرطان ها می تواند موثر باشد. از برگ کاسنی در کنار سایر سبزیجات برگ دار تازه در انواع سالادها استفاده می شود. کاسنی می تواند نقش کافئین را بازی کند و حتی جایگزین خوبی برای قهوه است.

خواص کاسنی در بارداری

در عین حال که مصرف زیاد کاسنی در دوران حاملگی خطرناک است به دلیل وجود ریز مغذی های بسیار غنی در کاسنی حتی مصرف مقدار کمی از آن در دوران بارداری خواص بسیار زیادی برای مادر دارد. در اینجا به معرفی چند خواص مفید کاسنی در بارداری می پردازیم:

۱-بهبود وضعیت مشکلات گوارشی

این گیاه حاوی انسولین،یعنی یک پروبیوتیک قوی است. مصرف این گیاه باعث برطرف شدن مشکلات گوارشی از جمله یبوست، سوزش سر دل، ریفلاکس معده، اسیدی شدن معده و سوء هاضمه در بارداری می شود.

۲-جلوگیری از سرطان

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کاسنی رشد تومورهای سرطانی را به حداقل می رساند و از بروز بسیاری از سرطان ها در دوران بارداری جلوگیری می کند. این گیاه حاوی ماده ای به نام فروکتان است که به آن خاصیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی می دهد. همچنین پلی فنول های موجود در کاسنی باعث جلوگیری از بروز سرطان سینه( روش خودآزمایی سینه برای تشخیص سرطان سینه) و کلرورکتال در زنان باردار می شود.

۳-کاهش درد آرتریت

خاصیت ضد التهابی کاسنی باعث کاهش احساس درد در استئوآرتریت ( التهابات مفصلی) در دورن بارداری می شود. همچنین گرفتگی عضلات و سفت شدن مفاصل پا را کاهش می دهد.

۴-ارتقا سلامت کلیه ها

عصاره ریشه کاسنی بعنوان یک ماده دیورتیک در دوران بارداری قابل استفاده است. این گیاه باعث پاک سازی کلیه و کبد از سموم خطرناک می شود. بنابراین هنگامی که شما باردار هستید، کاسنی از تجمع آب در بدن  جلوگیری می کند. در نتیجه ورم بدن و ورم پا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

۵-تقویت سیستم ایمنی بدن

کاسنی باعث تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری می شود. خاصیت ضد باکتریایی این گیاه شما را از ابتلا به عفونت های مختلف در دوران بارداری مصون می کند و آنتی اکسیدانهای این گیاه شما را از ابتلا به بیماری قلبی عروقی در دوران بارداری حفظ می کند.

آیا مصرف کاسنی در دوران بارداری مجاز است یا خیر؟

مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که مصرف زیاد کاسنی در بارداری مجاز نیست. اگر شما عادت به مصر ف کاسنی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید و طبق دستورالعمل پزشک از آن مصرف کنید. کاسنی تحریک کننده قوی رحم است و می تواند باعث آغاز انقباضات رحم و دردهای ناراحت کننده شود. بنابراین سلامتی شما و جنین را به خطر می اندازد. همچنین مصرف زیاد عرق کاسنی و یا خود کاسنی در بارداری باعث خونریزی شده و ممکن است سقط جنین را بدنبال داشته باشد. بنابراین حتی با توجه به فواید و خواص فراوان کاسنی، بهتر است کاسنی و یا عرق کاسنی و یا چای کاسنی در این دوران مصرف نشود.

اثرات جانبی کاسنی در طول بارداری

اگر چه مقدار کم کاسنی برای زنان باردار بسیار مفید است، مصرف مقادیر زیادی از آن اثرات نامطلوبی دارد. برخی از موارد رایج عبارتند از:

۱-  خطرات سقط جنین:

کاسنی یک گیاه قاعده آور است. بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند باعث سقط جنین شود.

۲-  انقباض ناگهانی رحم:

کاسنی می تواند منجر به انقباض ناگهانی رحم شود که در این حالت نیز خطر سقط وجود دارد.

۳-  عدم تعادل بدن:

مصرف به اندازه کاسنی می تواند ریز مغذی های ضروری را برای بدن مادر باردار فراهم کند، اما هنگامی که در مقادیر زیاد مصرف می شود، می تواند منجر به عدم تعادل و ناراحتی های دیگر در بدن شود.

۴- کاهش وزن:

از آنجا که مصرف کاسنی سبب کاهش اشتها می شود، در طول بارداری باید به مقدار کم مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد می تواند باعث کاهش وزن در زنان باردار شود که در این دوره مطلوب نیست.

۵-  بیماری های پوستی:

مصرف بیش از حد کاسنی باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند درماتیت تماسی و سایر آلرژی های پوستی در زنان باردار می شود.

۶-  واکنش های آلرژیک:

افرادی که به گل هایی مانند گل داودی و گل سرخ حساسیت دارند، باید از مصرف کاسنی اجتناب کنند زیرا ممکن است نسبت به کاسنی هم واکنش های شدید آلرژیک داشته باشند. مشکلات مختلفی مانند کهیر، تورم روی صورت، خارش شدید و مداوم، تنگی نفس، مشکل در بلع، خس خس سینه، احساس سرگیجه، از دست دادن هوشیاری و رنگ پریدگی پوست بعضی ازآلرژی های ایجاد شده توسط کاسنی می باشد.

۷- مشکلات دستگاه گوارش:

با توجه به وجود فیبر در ریشه کاسنی، زمانی که در مقادیر زیاد مصرف می شود، می تواند منجر به گاز، نفخ، احساس تهوع، استفراغ، گرفتگی شدید در معده، اسهال و صدای عجیب معده شود.

پیام اومایی: از مصرف کاسنی و یا عرق کاسنی در مقادیر زیاد در بارداری بپرهیزید. حتی اگر خواستید مقدار کم هم استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید که برای شما و جنین مشکلی پیش نیاید.

سخن آخر

با توجه به خواص و عوارض کاسنی که در دوران بارداری وجود دارد، به این نتیجه می رسیم که بهتر است همه چیز را به مقدار متعادل مصرف کنیم. در بارداری نیز مادر باید برای حفظ سلامتی خود و جنین مطابق دستورات پزشک عمل کند.

 

منبع: www.momjunction.com



منبع : اوما

نوشته خواص کاسنی در بارداری – سلامت بانوان اوما اولین بار در رازمگ. پدیدار شد.



from رازمگ https://ift.tt/3cBKXpQ
via IFTTT

No comments:

Post a Comment