Saturday, April 18, 2020

نگاهی به فیلم ۱۹۱۷ ساخته سام مندس https://ift.tt/3aeDw6w


نویسنده: نرگس خرقانی 

نگاهی به فیلم ۱۹۱۷ ساخته سام مندس-۱۹۱۷ movie

فیلمی برای مخاطب خاص

نقد از نرگس خرقانی
پست اختصاصی آسمونی

وقوع دو جنگ جهانی در قرن بیستم اتفاق ناگواری برای جهان و خصوصا اروپا بود که تحت تاثیر این دو جنگ دوران سختی را برای اکثر کشورهای اروپا ایجاد کرد. همین شرایط ناگوار در آن دوران داستان ها و خاطرات زیادی را به جا گذارده و باعث شده است که هنوز پس از سال های متمادی فیلم سازان به سراغ داستان هایی مربوط این دو جنگ بروند.

با وجود گذشت بیش از صد سال از وقوع جنگ جهانی اول که مابین سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۱۸ اتفاق افتاد هنوز هم داستان های جذابی وجود دارد که کارگردانان سینما به سراغ آن بروند. فیلم “۱۹۱۷ “نیز به مانند نامش مربوط به همین سال است و در بحبوحه جنگ اول جهانی در آن دوران اتفاق افتاده است.
“سام مندس “کارگردان بریتانیایی که پدربزرگش از کسانی بوده است که در جنگ جهانی اول حضور داشته، پس از ۱۰۲ سال و بر اساس داستانی از پدربزرگش به سراغ جنگ جهانی اول رفته و از دل این داستان به خلق داستانی با روایتی نو پرداخته است.

فیلم “۱۹۱۷ “روایت گر داستان سربازی وظیفه شناس است که برای نجات گروهی از سربازان بریتانیایی باید نامه ای را به دست فرمانده برساند تا از مرگ هزاران سرباز جلوگیری کند.
با وجود اینکه فیلم در ارتباط با جنگ است اما فیلمی به شدت ضد جنگ است و نشانه های زیادی را در طول فیلم می بینیم که حکایت از موضع ضد جنگ “سام مندس “دارد.

مرگ دوست صمیمی سرباز وظیفه شناس در مدت کوتاهی جلوی چشمش یا دختر فرانسوی که در زیر زمین خود را پنهان کرده و دمخور با نوزادی است که مشخص نیست پدر و مادرش چه کسانی هستند و احتمالا در جنگ جانشان را از دست داده اند، همگی نشان از ان است. اما اوج موضع کارگردان مربوط به زمانی است که سرباز وظیفه شناس به هنگی از ارتش بریتانیا می رسد و داستان نامه اش را به او می گوید و در ادامه فرمانده هنگ به او متذکر می شود که با حضور چند نفر به فرمانده جنگ دستور لغو حمله را بگوید زیرا که خیلی ها علاقه دارند تا جنگ را ادامه دهند!

فیلم “۱۹۱۷ “به صورت سکانس پلان فیلمبرداری شده است و در واقع در دو پلان خلاصه شده است و خبری از کات زدن درتدوین این فیلم نیست. این برای فیلمی حدودا دو ساعته ریسک بزرگی است اما  “راجر دیکنز “در مقام مدیر فیلمبرداری آنقدر خوب عمل کرده است که به سختی مخاطب فیلم به سکانس پلان بودن آن خیلی فکر نمی کند و بیشتر محو داستان فیلم و جذابیت های بصری اش می شود.
در کنار فیلمبرداری خارق العاده این فیلم طراحی صحنه و لباس نیز بسیار عالی انجام شده است. همین نکات تکنیکی باعث شده است که کمتر به بازیگران فیلم توجه شود از همین روی اکثر ده نامزدی اسکار برای این فیلم در بخش های تکنیکی فیلم بوده است و در نهایت نیز در سه رشته بهترین فیلم‌ برداری، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین میکس صدا موفق به دریافت جایزه اسکار در سال ۲۰۲۰ شد.

حضور کوتاه “بندیکت کامبریج “در نقش فرمانده ای که باید نامه به دست او برسد تنها موردی است که در گروه بازیگران می تواند مخاطب عام را به خود جلب کند و همین امر باعث شده است که این فیلم کمتر از سوی مخاطب عام مورد توجه قرار گیرد و بیشتر از سوی جشنواره های فیلم و جایزه های سینمایی این فیلم “سام مندس “دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است.
بنابراین فیلم ۱۹۱۷ را می توان فیلمی هنری و مورد علاقه مخاطب خاص و منتقدان دانست که بیشتر موفق شده است این گروه از مخاطبان را راضی نگه دارد.

منبع : فیلم و سینما آسمونی



منبع : آسمونی

نوشته نگاهی به فیلم ۱۹۱۷ ساخته سام مندس اولین بار در رازمگ. پدیدار شد.



from رازمگ https://ift.tt/3eA06K4
via IFTTT

No comments:

Post a Comment