Sunday, April 19, 2020

بواسیر در بارداری و راهکارهای درمانی آن https://ift.tt/2T7EbQF


دوران بارداری دوران بسیار حساسی است و به دلیل تغییرات هورمونی و شرایط این دوره فرد حامله ممکن است دچار عوارض مختلفی شود. یکی از این عوارض دچار شدن به بواسیر در این دوران است که درد شدیدی نیز ایجاد می کند و متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از خانم های باردار این درد را تجربه می کنند.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل راجع به بواسیر در بارداری و روش های درمانی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید:

چه چیزی در بارداری باعث بواسیر می شود؟

معمولا در طول  سه ماهه سوم که اندازه رحم بزرگ تر می شود، فشار خون در دهانه رحم افزایش یافته و باعث می شود رگ های موجود در دیواره روده ملتهب شده و دچار خارش شوند. پیشرفت این شرایط منجر به بواسیر یا هموروئید می شود که بسیار هم دردناک است. یبوست و ایستادن بیش از اندازه در دوران بارداری از دلایل اصلی ایجاد بواسیر هستند. گاهی اوقات به دلیل شدید بودن بیماری ممکن است دانه های بزرگی در ناحیه مقعد در زیر پوست بوجود بیایند که این دانه ها نیز فرد را دچار ناراحتی می کند که به آن ها  ترومبوزه (thrombosed) یا لخته بواسیر گفته می شود.

درمان بواسیر در بارداری چگونه است؟

خبر خوب این است که این مشکل معمولا پس از تولد نوزاد برطرف می شود. در عین حال، کارهایی که می توانید برای درمان یا کاهش درد بواسیر انجام دهید عبارتند از: 

  1.  برای کاهش خارش، جوش شیرین (مرطوب یا خشک) را در محل قرار دهید. (پودر بچه)

  2.  حمام گرم با آب و جوش شیرین 

  3.  اجتناب از نشستن برای مدت طولانی 

  4.  استفاده از پد پزشکی Tucks 

  5. نشستن در محلول آب نمک 

  6. استفاده از سرما (درمان با سرما ممکن است تورم و ناراحتی را کاهش دهد. یک تکه یخ (با پوشش نرم مانند حوله) را چندین بار در روز روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

  7. استفاده از گرما (پایین تنه خود را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه (چند بار) در روز در یک وان آب گرم خیس کنید. )

  8. بصورت متناوب ابتدا از درمان آب گرم و سپس از آب سرد استفاده کنید و این کار را تکرار کنید.

  9. منطقه آسیب دیده را به آرامی، اما پس از هر حرکت روده، تمیز کنید. از دستمال کاغذی با بافت نرم و بدون عطر استفاده کنید تا ناحیه آسیب دیده کمتر تحریک شود.

8562-1

چه کاری می توانید برای جلوگیری از بواسیر در دوران بارداری انجام دهید؟

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر در دوران بارداری، جلوگیری از یبوست است.  برای جلوگیری از یبوست، موارد زیر را امتحان کنید:

  •  یک رژیم غذایی با فیبر بالا بخورید
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  •  نوشیدن آب چغندر
  •  حمام رفتن را به تاخیر نیدازید
  •  مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید
  •  بدانید که از چه غذاهایی باید در هنگام بارداری اجتناب کنید
  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در شبانه روز
  • انجام ورزش های کگل که می تواند از بروز بواسیر جلوگیری کند و گردش خون این منطقه را بهبود ببخشد.

نکته مهم:

ورزش های کگل برای تقویت عضلات کف لگن برای زایمان راحت تر نیز مفید هستند. با انجام این ورزش ها فشار را کم نموده و از ایستادن و یا نشستن های طولانی مدت بپرهیزید و زیاد در توالت نمانید. خوابیدن یک طرفه فشار را از روی رگ هایی که خون را به سمت بالا میبرند برداشته و منجر به بهبود خونرسانی می گردد.

داروهای مورد استفاده برای درمان بواسیر در بارداری

برای استفاده از داروی مناسب برای کاهش درد بواسیر یا درمان آن باید از پزشکتان کمک بگیرید. پزشک شما ممکن است از بی حسی موضعی یا درمان دارویی که در دوران بارداری ایمن است استفاده کند. بسیاری از محصولات تسکین دهنده بواسیر در دسترس هستند، اما قبل از خرید با پزشک خود حتما مشورت کنید. به یاد داشته باشید که اکثر این محصولات نباید بیش از یک بار در هفته استفاده شود. (استفاده از دارو برای مدت طولانی می تواند باعث عوارض جانبی مانند سوزش پوست و یا نازک شدن پوست شود.)

حرف آخر

بواسیر درد بدی را در دوران بارداری برای فرد ایجاد می کند و تحمل عوارض دیگر بارداری را نیز سخت تر می کند. بنابراین باید به اندازه کافی استراحت کرده و با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش های سبک طبق نظر پزشک از ایجاد یبوست جلوگیری کنید تا دچار بواسیر نشوید.

 

دکتر لیلا زنبق
این مطلب به ویرایش و تأیید دکتر لیلا زنبق رسیده است، ایشان متخصص زنان زایمان نازایی دارای بورد تخصصی. ورودی سال ۸۱ پزشکی عمومی و فارغالتحصیل سال ۸۹ از علوم پزشکی ایران در مقطع عمومی و دانشجوی ممتاز(استریت) در مقطع عمومی میباشد، دکتر لیلا زنبق مدرس زنان در دانشکده پزشکی علی بن ابیطالب یزد هستند و در زمینه علمی خود مقالات مختلف پزشکی در مجلات ISI به چاپ راسنده اند.




امتیاز مطلب: ۹۱%

۹۱




منبع : اوما

نوشته بواسیر در بارداری و راهکارهای درمانی آن اولین بار در رازمگ. پدیدار شد.



from رازمگ https://ift.tt/2RN228m
via IFTTT

No comments:

Post a Comment