Saturday, February 29, 2020

علت کهیر زدن چیست ؟ ۱۵ روش درمان خانگی کهیر https://ift.tt/2wes6l2


کهیر ، یک نوع عارضه ی پوستی است. هرچند کهیر به علت حساسیت بدن به ماده ی حساسیت زا و آلرژی بروز پیدا می کند، می تواند به علت های زیر هم ایجاد شود:

  • استرس؛
  • نیش حشرات؛
  • نور خورشید؛
  • درجه حرارت سرد؛
  • عفونت؛
  • بیماری های دیگر.

علت ایجاد کهیر را مشخص کنید. اگر محرک را شناسایی کنید، می توانید از تماس با آن محرک و از بیشتر شدن کهیر جلوگیری کنید.

کهیر طی ۲۴ ساعت از بین می رود و نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید:

  • سرگیجه؛
  • ورم گلو؛
  •  مشکل تنفسی.

شکل کهیر

این علائم ممکن است نشانه واکنشی آلرژیک شدید بوده و به مراقبت نیاز داشته باشد. اگر کهیر خفیف است، این مقاله از سایت دکتر چک را بخوانید تا یاد بگیرید که چطور روند بهبودی را افزایش دهید.

درمان های خانگی کهیر

در بیشتر موارد، کهیر با درمان های خانگی از بین می رود. در بخش زیر، شما را با چند روش آشنا می کنیم:

استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد باعث تسکین درد کهیر می شود. برای این کار، یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یک مشت یخ را داخل یک حوله قرار دهید و حداکثر ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار را در طول روز تکرار کنید.

حتما بخوانید : میکرودرم ابریژن چیست و چگونه پوست شما را جوان می کند؟ (فیلم)

با محلول ضد خارش حمام کنید

محصولات زیادی وجود دارند که می توانید برای رفع خارش ناشی از کهیر در حمام از آنها استفاده کنید. این محصولات، شامل: جو دوسر (جو دوسر کلوئیدی) یا یک یا دو قاشق جوش شیرین است.

از محصولات خاصی که باعث تحریک پوست می شوند، استفاده نکنید

برخی از صابون ها ممکن است پوست شما را خشک کرده و باعث خارش بیشتر شوند. حتما از صابونی استفاده کنید که برای پوست‌های حساس مناسب است. از صابون های بدون رایحه و مواد شیمیایی استفاده کنید. همچنین باید از مرطوب کننده یا لوسیون های تحریک کننده ی پوست استفاده نکنید. استفاده از صابون پس از استحمام ممکن است به تسکین خارش کمک کند.

همه چیز را خنک نگه دارید

گرما می تواند باعث تشدید خارش بدن شود. لباس نازک بپوشید و دمای خانه را خنک نگه دارید. از نشستن زیر نور مستقیم خورشید اِجتناب کنید.

داروهای طبیعی

اگر داروهای موجود در خانه نمی توانند علائم را کاهش دهند و شما امکان رفتن به داروخانه را ندارید، ممکن است بخواهید چندین راه حل طبیعی را امتحان کنید. معمولاً سازمان غذا و دارو داروهای طبیعی را  تأیید نمی کند، بنابراین آنها را با احتیاط استفاده کنید.

مصرف فندق را فراموش نکنید

فندق

تانن های طبیعی موجود در فندق می توانند به تسکین سوزش و خارش پوست کمک کنند.  فندق را به این صورت استفاده کنید:

۱- ۵ تا ۱۰ گرم پوست فندق را به ۱ لیوان آب اضافه کنید.

۲- پوست فندق را خیس کنید.

۳- مخلوط را درون یک قابلمه بریزید.

۴- اجازه دهید تا جوش بیاید و بعد از روی حرارت بردارید.

۵- مخلوط را صاف کنید.

۶-اجازه دهید که قبل از استفاده خنک شود.

شما می توانید آن را هر روز مانند ماسک روی پوست خود بمالید. بگذارید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست بماند، بعد آن را بشویید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد.

هرچند، آلوئه ورا یک گیاه ضد التهابی است، ممکن است باعث ایجاد درماتیت تماسی شود؛ بنابراین قبل از استفاده باید تست پوستی پچ  را انجام دهید.

حتما بخوانید : میکرونیدلینگ چیست ؟ عوارض ، مزایا و مراقبت های بعد از بازسازی پوست

برای انجام این تست، مقدار کمی از محصول را روی ناحیه ای که آسیب ندیده بمالید. در صورت امکان، آلوئه ورا را روی قسمت داخلی بازوی خود بمالید. اگر در طی ۲۴ ساعت، متوجه هیچ گونه تحریکی نشدید، می توانید با اطمینان از آلوئه ورا استفاده کنید.

در صورت لزوم می توانید کرم موضعی آلوئه ورا را چند بار در روز استفاده کنید. حتماً آن را طبق دستورالعمل روی بسته استفاده کنید.

ژل یا کرمهای موضعی آلوئه ورا را می توانید بصورت آنلاین یا از داروخانه تهیه کنید.

داروهای بدون نسخه

اگر داروهای خانگی و طبیعی برای کمک به درمان کهیر کافی نیستند، درمان با داروهای بدون نسخه را امتحان کنید. درمان با داروهای بدون نسخه یا  OTC نه تنها می توانند خارش و سوزش را تسکین دهند، بلکه می توانند مانع ایجاد کهیر شوند.

لوسیون کالامین

محصولات حاوی کالامین با خنک کردن پوست می توانند به رفع خارش کمک کنند. لوسیون کالامین را به صورت مستقیم روی پوست خود بمالید:

۱- قبل از استفاده حتما لوسیون را با تکان دادن ظرف مخلوط کنید.

۲- مقداری لوسیون کالامین را روی یک پنبه یا پد بریزید.

۳- پد یا پارچه را مستقیماً روی کهیر بمالید و بگذارید خشک شود.

در صورت لزوم می توانید کهیر را با لوسیون کالامین درمان کنید.

قرص های دیفن هیدرامین(بنادریل)

این آنتی هیستامین خوراکی می تواند بثورات و عوارض پوستی و علائمی مانند: خارش و غیره را کاهش دهد. حتماً آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید. بنادریل معمولاً اثربخشی فوق العاده ای دارد و علائم باید در همان روز کاهش پیدا کنند. قرص های دیفن هیدرامین ممکن است باعث خواب آلودگی شوند.

فکسوفنادین، لوراتادین و ستیریزین

این آنتی هیستامین ها معمولاً باید به صورت ۱۲ یا ۲۴ استفاده شوند تا بهتر اثر کنند. همچنین مصرف این قرص ها نسبت به دیفن هیدرامین باعث خواب آلودگی کمتری می شود.

به منظور درمان مؤثر کهیر ممکن است لازم باشد دوز دارو را تنظیم کنید، بنابراین با پزشک یا داروساز مشورت کنید. آنها می توانند شما را در نحوه و مقدار مصرف دارو راهنمایی کنند.

داروهای نیازمند نسخه

درصورتیکه عارضه ی پوستی کهیر شدید باشد، ممکن است نیازمند داروهای تجویزی باشید. در مورد علائم خود و اینکه چگونه می توانید بهترین راه درمان را پیدا کنید، با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید : علت خارش سر شما چیست ؟ ۱۰ روش درمان طب سنتی ( در خانه )

این داروها عبارتند از:

پردنیزولون

پردنیزولون یک کورتیکواستروئید است و به صورت خوراکی مصرف می شود. باید آن را در مدت کوتاه طبق دستور پزشک مصرف کنید. کورتیکواستروئیدها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی مصرف شوند. عوارض جانبی استفاده از این دارو عبارت است از:

  • فشار خون بالا؛
  • فشار چشم بالا (گلوکوم)؛
  • ورم؛
  • افزایش وزن.
استفاده طولانی مدت می تواند باعث بروز علائم زیر شود:
  • آب مروارید؛
  • قند خون بالا؛
  • کاهش ترشح هورمون از غدد فوق کلیوی؛
  • دستگاه ایمنی ضعیف و افزایش عفونت؛
  • نازک شدن پوست.

برای کاهش عوارض جانبی، کورتیکواستروئیدهای خوراکی را با دوز کمتری مصرف کرده و یا از کرم های حاوی کورتیکواستروئید استفاده کنید.

درمان خانگی کهیر

داپسون

این آنتی بیوتیک به صورت موضعی و خوراکی است. داپسون می تواند التهاب ناشی از کهیر یا سایر عارضه های پوستی ناشی از عفونت باکتریایی را درمان کند.

آنتاگونیست های گیرنده لکوترین

این داروی غیراستروئیدی به صورت خوراکی تجویز شده و  باید تنها پس از درمان استروئیدی استفاده شوند. عوارض جانبی رایج مصرف آنها شامل: سردرد، ناراحتی معده، سرفه و تب کم است.

امالیزوماب با نام تجاری زولیر

این دارو باید زیر پوست تزریق شود. اگر کهیر ماه ها یا سالها از بین نرفته، باید این روش را امتحان کنید. عوارض جانبی شایع آن  عبارتند از: سردرد، سرگیجه، درد گوش داخلی و علائم سرماخوردگی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر علائم بعداز دو روز بدتر شد یا بیشتر از دو روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت را شناسایی کرده و برای رفع علائم داروهایی تجویز می کند. برای جلوگیری از افزایش کهیر باید بدانید که کهیر به چه علت ایجاد شده است.

 

منبع: healthline



منبع : دکتر چک

نوشته علت کهیر زدن چیست ؟ ۱۵ روش درمان خانگی کهیر اولین بار در رازمگ. پدیدار شد.



from رازمگ https://ift.tt/2I854id
via IFTTT

No comments:

Post a Comment