Tuesday, October 22, 2019

نکات کلیدی در نگهداری و پرورش نخل ماداگاسکار (همراه با ویدیو) https://ift.tt/2W48Lf7

نخل ماداگاسکار به دلیل زیبایی و مقاوم بودن یکی از گیاهان ایده آل برای نگهداری در آپارتمان می باشد. شرایط نگهداری آن بسیار آسان است و بخاطر خاصیت تصفیه کنندگی بالا یک فیلتر طبیعی هوای برای محیط خانه شما می باشد. در این مقاله از رازمگ نحوه نگهداری ، روش قلمه زدن ، درباره آفات و بیماری های این نخل زیبا را خواهید آموخت.

نخل ماداگاسکار ( Madagascar Palm ) که نام علمی آن Pachypodium  می‌باشد  ، در واقع نخل نیست. ولی به دلیل شباهت آن به گروه نخل ها به نخل ماداگاسکار شهرت یافته است. گونه های مختلفی از این گیاه در جهان وجود دارد که اکثر آنها بومی منطقه ماداگاسکار هستند. این نخل از خانواده خرزهره‌ها محسوب می‌شود و دو گونه معروف به نام‌های Pachypodium lamerei  و pachypodiom geayi دارد.

این دو گونه به دلیل زیبایی ظاهری و پرورش آسان اکنون در نقاط مختلف دنیا پرورش داده می‌شود. یکی از مقاومترین گیاهان آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار ساده است و علاوه بر ایجاد محیطی زیبا در فضای خانه ، به تصفیه هوای محیط داخلی منزل و تولید اکسیژن کمک می‌کند. این گیاه بومی مناطق بیابانی ماداگاسکار است.

از این رو به نور فراوان نیاز دارد ، به طوری که در محیط کم نور برگهای جدید گیاه سیاه شده و می‌ریزند و رشد گیاه نیز متوقف می‌شود. بنابراین از مهمترین شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه ، تامین نور مورد نیاز گیاه است. برای آشنایی بیشتر با نحوه و شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خا بیمارینه با ستاره همراه شوید.

شرایط نگه داری نخل ماداگاسکار

 نگهداری از نخل ماداگاسکار

آبیاری

از تیغه های بلند نخل ماداگاسکار کاملاً مشخص است که نسبت به خشکی و کم آبی مقاومت دارد. ضمن اینکه آبیاری بیش از اندازه سبب حمله آفات و پوسیدگی ریشه ماداگاسکار خواهد شد. البته اگر گیاه را بیش از آستانه تحملش تشنه نگه داریم ، برگ هایش چروکیده و ساقه ها کم خواهند شد. ضمن اینکه پس از مدتی برگ ها خواهند ریخت.

برای پی بردن به زمان آبیاری ، سطح خاک را بررسی کنید. اگر سطح خاک ماداگاسکار خشک شده بود ، اینک زمان آبیاری فرا رسیده و این زمان به طور تقریبی برابر با ۷ تا ۱۰ روز می باشد. آبیاری در فصل زمستان با فاصله زمانی بیشتری انجام می شود. این آبیاری را در فصل زمستان به گونه ای انجام دهید که خاک به کلی خشک شده باشد.

البته بیشتر افراد از آب مقطر برای آبیاری استفاده می کنند. در فصول گرم می توانید از غبار پاشی برگ ها بهره مند شوید. این غبار پاشی باید هر روز سه یا چهار مرتبه انجام گیرد.

نور

نور کافی برای نخل ماداگاسکار

مانند کاشت گل پریوش نور پسند می باشد و برای رشد به ۶ ساعت نور مستقیم نیاز دارد. اگر شرایط برای ایجاد نور مستقیم در نگه داری نخل ماداگاسکار وجود ندارد ، بهتر است آن را در کنار پنجره ای پرنور بگذارید تا از نور بیشترین بهره را ببرد. با تامین نور لازم برای پرورش نخل ماداگاسکار ، رشد قابل توجهی از آن مشاهده خواهید کرد.

دما

بعضی از گونه های نخل ماداگاسکار قادر به تحمل دمای زیر صفر درجه می باشند اما به طور کلی سرمای زیاد برای این گیاه مناسب نیست. بنابراین تا حد ممکن دما را بالای ۱۰ درجه سانتی گراد نگه دارید. این گیاه مانند کاشت رازیانه به سرما حساس است. پایین بودن دما باعث کدر شدن برگ ها و پژمردگی آن ها خواهد شد. ساقه ها پوسیده می شوند و برگ ها می ریزند.

اگر می خواهید گلدان نخل ماداگاسکار را به خارج از محیط داخلی منزل منتقل کنید ، این انتقال را زمانی انجام دهید که دما به بیش از ۲۱ درجه سانتی گراد رسیده باشد. البته بازه دمایی مورد قبول برای نگه داری نخل ماداگاسکار برابر با ۱۵ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد اما بهترین دما برای رشد این گیاه حدود ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است. دمای بالا باعث سوختگی ساقه و برگ های گیاه خواهد شد.

خاک

خاک مناسب برای نگهداری نخل ماداگاسکار خاکی است که از نظر زهکشی مطلوب باشد. این موضوع از پوسیدگی گیاه ممانعت می کند. قسمت انتهایی گلدان را با سنگریزه درشت پر کنید. این قسمت باید در حد ۳ تا ۵ سانتی متر از گلدان را پوشش دهد. با این پوشش سنگریزه درشت امکان یک زهکشی فوق العاده را در خاک فراهم خواهید کرد. برای تهیه خاک گلدان نخل ماداگاسکار می توانید از ترکیب ۱۰ درصد ورمی کمپوست ، ۳۰ درصد پیت ماس و ۶۰ درصد ماسه بهره مند شوید.

کوددهی

کود مناسب گیاه ماداگا

برای رشد بهتر نخل ماداگاسکار از دو نوبت کوددهی در ابتدای بهار و ابتدای تابستان بهره مند شوید. برای بهره مندی از کود بهتر است نمونه های کود آپارتمانی را با نصف غلظت در نظر بگیرید. بیشتر شدن کوددهی سبب سوختگی حاشیه برگ و نابودی آن می شود. این موضوع ابتدا در برگ های پیر نخل دیده می شود. برای تعویض گلدان هر ۲ یا سه سال یک بار اقدام کنید.

اگر رشد گیاه کم باشد ، احتمالاً بعد از سه سال نیز نیاز به تعویض گلدان ندارید اما اگر نخل ماداگاسکار رشد قابل توجهی داشته باشد ، باید این تعویض خاک را به طور سالانه و در حد امکان قرین با اواخر زمستان و ابتدای بهار انجام داد. برای کاشت نخل ماداگاسکار از بذر استفاده می شود. ابتدا خاک پیت ماس ضدعفونی شده با قارچ سم کش را درون یک ظرف مناسب انباشته سازید.

این انباشتگی باید در حد ۵ تا ۱۰ سانتی متر باشد. آن گاه بذرهای گیاه را به شکل افقی بر روی خاک بگذارید. اجازه دهید بذرها بدون پوشش روی خاک باقی بمانند (روی آن ها خاک نریزید). بر روی بذرها با اسپری آب پاشی نمایید و درب ظرف را ببندید. بدین وسیله رطوبت داخلی ظرف هدر نخواهد رفت. ظرف باید در نور مناسب قرار داشته باشد. ضمن اینکه دمای در نظر گرفته شده برای این جوانه زنی برابر با ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.

خاک این گیاه باید رطوبت لازم را در خود داشته باشد. به همین خاطر باید با اسپری آب مدام از افت رطوبت جلوگیری کرد. سم پاشی خاک را با مانکوزب یا قارچ کش هر ۱۰ تا ۱۲ روز انجام دهید.

روش های تکثیر برای نخل ماداگاسکار

 

تکثیر نخل ماداگاسکار با جوانه ها

در قسمت انتهایی ساقه ماداگاسکار جوانه هایی رویت می شوند. امکان تکثیر نخل ماداگاسکار با همین جوانه ها وجود دارد. این جوانه ها را در فصل تابستان جدا کنید تا نتیجه ریشه زایی آن ها بهتر باشد. گیاهان جوان ترشح بالایی دارند و این ترشح از ریشه زایی ممانعت می کند. برای حل این مشکل بهتر است جوانه را به مدت ۴ تا ۸ روز در روزنامه قرار دهید و در مکان خشکی بگذارید.

دمای نگه داری این جوانه ها در روزنامه باید بین ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. با این اتفاق ترشح جوانه ها به اتمام می رسد و آماده کشت می شوند. بعد از کاشت نخل ماداگاسکار ، باید کمی آب به آن داد. دمای نگه داری نخل ماداگاسکار در وضعیت جوانه ها نیز حدود ۲۰ درجه می باشد.

گیاه شناسی نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار از گیاهان بومی جزایر ماداگاسکار واقع در آفریقای شرقی است. این درخت به دلیل شباهت زیادی که به درخت نخل دارد به این نام ، نامگذاری شده است و در واقع از خانواده Apocynaceae یا همان خرزهره است. نخل ماداگاسکار دارای تنه بلند ، رنگ خاکستری مایل به نقره ای ، برگهای باریک و بلند در انتهای بالایی تنه و تیغ های تیز در تنه است. این گیاه در فصولی از سال دارای گلهای سفید معطری در بالای گیاه بوده ولی در داخل خانه و محیط آپارتمان به ندرت گل میدهد.

بیشتر مردم نخل ماداسگار را بدون تنه بزرگ و به عنوان گیاهی کوچک خریداری می‌کنند. در حالی که این نوع کاکتوس می‌تواند تا ارتفاعی نزدیک به ۶ متر رشد کند. اگر شرایط رشد نخل ماداسگار مناسب باشد به سرعت ارتفاع می‌گیرد. ۱۸۰ سانتیمتر در طی دو سال می‌تواند رشد قابل توجهی برای یک گیاه آپارتمانی باشد. در فصل بهار برگ‌های نخل ماداسگار طولی نزدیک به ۴۰ سانتیمتر و عرضی در حدود ۱۰ سانتیمتر پیدا خواهند کرد.

این برگ‌ها در زمستان ریخته ولی در فصل جدید دوباره رویش پیدا خواهند کرد.

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار

ازدیاد نخل ماداگاسکار از طریق کاشت بذر و یا جدا کردن پاجوشها از گیاه مادری است.

تکثیر از طریق بذر : برای تکثیر نخل ماداگاسکار ، از طریق بذر ابتدا بذرها را ۲۴ ساعت قبل بخیسانید. توجه داشته باشید ، این گیاه خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می دهد ، از این رو از بذرهای تازه که بعد از خشک شدن و ترکیدن میوه ها در زمان حدودا اواخر تابستان و اوایل پائیز تهیه شده اند استفاده کنید .

تکثیر از طریق پا جوش : پاجوشهای ظاهر شده بر روی گیاه را جدا کنید و در دمای ۲۰ درجه و در محل خنک و سایه قرار دهید تا شیره داخلش خشک شده و به اصطلاح کالوس دهد و بعد در خاک سبک و حاصلخیز بکارید. خاک را همیشه مرطوب نگهدارید و برای حفظ رطوبت روی گلدان را ، با پلاستیک شفاف بپوشانید. زمان که گیاه ریشه‌دار شد پلاستیک را برداشته و به گلدان اصلی انتقال دهید.

آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار

بیماری های گیاه ماداگا

به طور کلی نخل ماداگاسکار نسبت به بسیاری از آفت ها مقاوم است. آفت رایج این گیاه شپشک آردآلود و کنه است که برای دفع آنها میتوانید از سم کونفیدور و آبامکتین استفاده کنید. آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما به‌طور کل آفاتی همانند شته ، کنه تارعنکبوتی ، شپشک آرد آلود می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند.

تاثیر آفات 

تمامی این آفات به دلیل مصرف شیره گیاهی منجر به ضعف رشد گیاه و بدشکل شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و تغییر رنگ آنان و همچنین ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد ، ابتدا سطح برگها سیاه شود و سپس بریزند. برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

از جمله مهم‌ترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگهای مسن‌تر و سپس همه برگهای گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود.

پوسیدگی 

با مشاهده هر قسمت پوسیده ، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجاتت داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

بیماری قارچی یا لکه برگی 

این بیماری منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگهای این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری‘ جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

تعویض گلدان نخل ماداگاسکار

۱-  هر دو یا سه سال یکبار گلدان گیاه را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

۲- ریشه های بیرون زده از زیر گلدان هم نشانه خوبی برای تعیین زمان نیاز به تعویض گلدان است.

خواب زمستانی نخل ماداگاسکار

خواب زمستانی نخل ماداگاسکار

با فرارسیدن زمستان به دوره رکود یا استراحت فرو می‌روند و رشد آنان متوقف می‌شود. برخی از برگها بخصوص برگهای مسن که در قسمت پایین توده برگها قرار گرفته‌اند ممکن است بریزد. در این زمان باید آبیاری را کاهش داد. زرد شدن و ریزش برگ ها در دوران خواب گیاه نخل ماداگاسکار طبیعی است.

در این ویدیو که به زبان انگلیسی می باشد می توانید بیشتر با شکل و شمایل و نگهداری نخل ماداگاسکار آشنا شوید.

منبع : کافه گلدون ، سبزانه ، ستاره ، پادینا فلاور ، توکا مگزین

نوشته نکات کلیدی در نگهداری و پرورش نخل ماداگاسکار (همراه با ویدیو) اولین بار در رازمگ. پدیدار شد.



from رازمگ https://ift.tt/2W4h62f
via IFTTT

No comments:

Post a Comment