Tuesday, October 15, 2019

۲۵ روش درمان کبد چرب به طور موثر در کوتاه ترین زمان (درمان خانگی+رژیم غذایی) https://ift.tt/2nTqTfa

شاید مدت ها پیش زیاد اسم بیماری کبد چرب را نمی شنیدیم اما اکنون در کشورمان این بیماری بسیار زیاد شده و افراد زیادی دچار این بیماری شده اند. این بیماری دارای درجه بندی (گرید) از یک تا سه می باشد. با وجود تبلیغات زیاد درمان قطعی دارویی برای کبد چرب وجود ندارد اما با رعایت چند فاکتور از جمله : عدم مصرف برخی غذاها ، رعایت برخی دیگر ار رژیم غذایی ، همچنین کنترل وزن و غیره می توان به درمان آن پرداخت. در این مقاله از رازمگ به بررسی علائم و تشخیص کبد چرب و چندین روش درمان خانگی و غذایی این بیماری می پردازیم. زمان لازم برای مطالعه این مقاله ۱۴ دقیقه می باشد.

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است و این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. زمانی که مولکول های چربی در سلول های کبدی رسوب کنند ، حالتی ایجاد می شود که به آن کبد چرب گویند.

وجود تا ۵ درصد چربی در کبد طبیعی است اما بیشتر از آن ، رسوب چربی می باشد. معمولا درصد چربی در کبد با آزمایش قابل اندازه گیری نیست و تنها در نمونه برداری کبد مشخص می شود. ساده ترین ، راحت ترین و ارزان ترین راه برای تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی است که چربی جایگزین شده در سلول های کبدی را نشان می دهد.

معمولا کبد چرب همراه با چاقی ، دیابت ، بیماری های قلبی – عروقی و مسائل مربوط به این بیماری ها بروز می یابد.

 

مراحل (گریدهای) کبد چرب

  • کبد چرب گرید ۱
  • کبد چرب گرید ۲
  • کبد چرب گرید ۳

گریدهای ۱ و ۲ کبد چرب را می توان با مصرف داروهای مناسب کنترل کرد

 

دلایل بیماری کبد چرب

دانش بالینی در مورد بیماری کبد چرب غیر الکلی همچنان در حال پیشرفت است. با این حال عوامل خطر متداول و شناخته شده ی آن عبارتند از : چاقی ، عدم فعالیت جسمی ، مقاومت به انسولین و سایر خصوصیات سندروم متابولیک (که سندرم ایکس نیز نامیده می شود). اشخاصی که بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند آنهایی هستند که:

  • دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.
  • دارای رژیم غذایی نامناسب هستند و ورزش نمی کنند.
  • سیگار می کشند.
  • مقاوم به انسولین می باشند.
  • دیابت نوع دو دارند.
  • مبتلا به فشار خون بالا هستند.
  • مبتلا به چربی خون هستند (کلسترول و تری گلیسیرید بسیار بالا در خون).
  • مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک می باشند.
  • مبتلا به هپاتیت بی هستند.
  • مبتلا به هپاتیت سی هستند.
  • از برخی داروهای خاص که برای بیماری های دیگر تجویز شده اند ، استفاده می کنند.

 

علائم کبد چرب

علائم کبد چرب

همان طور که گفته شد ، بیماری کبد چرب در مراحل اولیه ، دارای هیچ نشانه و علامتی نیست و به احتمال زیاد اصلا متوجه آن نخواهید شد ، تا زمانی که این عارضه ، از طریق آزمایشاتی که به دلیل یک مشکل دیگر انجام می شوند ، در شما تشخیص داده شود.

  • زرد بودن روی زبان
  • زرد بودن سفیدی اسکلروز چشم
  • کک ومک و لک صورت
  • ترش کردن و ریفلاکس گوارشی
  • طعم دهان تلخ و بدمزه صبحگاهی
  • جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها
  • عصبانیت و پرخاشگری ، زود از کوره دررفتن
  • درد مچ پاها و پیچ خوردگیهای مکرر مچ پاها
  • ریزش موی شدید
  • خونریزیهای شدید عادت ماهیانه در زنان
  • پرش پلک راست در اکثر مواقع
  • زرد شدن پیراهن در ناحیه زیر بغل و بدبو بودن عرق
  • احساس سوزن سوزن شدن انتهای دست و پاها
  • درد در سمت راست حفره شکمی که به سمت بین دو کتف انتشار داشته باشد

 

علائم کبد چرب در زنان

بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می شود ، اما بیشترین شیوع آن بین ۶۰- ۴۰ سالگی است. این بیماری در زنان شایع تر است. از علائم کبد چرب در زنان خونریزیهای شدید عادت ماهیانه و ریزش موی شدید میباشد.

 

پیشگیری و یا کاهش علائم کبد چرب

۱ – ورزش و تمرینات بدنی

بیشتر ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل نیم‌ساعت ورزش هوازی داشته باشید.

۲ – کاهش کلسترول

مقدار چربی اشباع شده و قند خون تان را کنترل کنید. درصورتی که ورزش و رژیم برای شما کافی نیست و کلسترول شما کاهش نمی یابد به پزشک مراجعه کنید.

۳ – کنترل دیابت

دیابت و کبد چرب بیماری هایی هستند که اغلب همراه با هم اتفاق می افتد. ورزش و رژیم می‌تواند به شما کمک کند تا هر دو بیماری را کنترل کنید. اگر قند خون بالایی دارید به پزشک مراجعه کنید تا قبل از اینکه علائم کبد چرب خود را نشان دهد.

۴- رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

به طور کلی رژیم غذایی مناسب برای بیماری و یا علائم کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • رژیم مملو از سبزیجات و میوه جات
  • گیاهان سرشار از فیبر نظیر غلات کامل و  حبوبات
  • مصرف کم  نمک ، چربی های ترانس ، چربی‌های اشباع شده ، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و شکر
  • اجتناب از مصرف الکل

رژیم غذایی کم کالری و دارای چربی کم به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کم کنید. اگر اضافه وزن دارید ، باید حداقل ۱۰ درصد از وزن‌تان را کم کنید. در ادامه به معرفی مواد غذایی مفید و موادی که باید از آنها اجتناب کنید را لیست می‌کنیم.

 

درمان کبد چرب

درمان فتی لیور

اگرچه درمان اختصاصی برای کبد چرب وجود ندارد ، ولی شما با کنترل بیماری های زمینه ای از قبیل کاهش اضافه وزن ، چربی های خون ، دیابت و یا قطع نمودن داروهای مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طورخودسرانه) می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید و در خیلی از موارد سیر معکوس را طی نمایید که منجر به درمان این بیماری گردد.

از مصرف الکل که عملکرد طبیعی کبد را دچار اختلال می نماید ، جدا باید پرهیز نمایید. شما می توانید زیر نظر متخصصین تغذیه و گوارش ، سیر بیماری کبد چرب را محدود و کنترل نمایید. برای کنترل کبد چرب توجه به نکات ذیل اهمیت کلیدی دارد:

از آنجا که اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند ، کاهش وزن در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد. برای کاهش وزن ، انتخاب رژیم غذایی نیز باید به درستی صورت پذیرد ، زیرا کاهش وزن سریع با رژیم های برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید. خیلی از بیماران چاق که به تازگی متوجه کبد چرب خود شده اند ، به دلیل ترس از عوارض این بیماری ، به رژیم های غذایی سخت روی می آورند.

تا این بیماری را ریشه کن نمایند ، ولی علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع رژیم ها ، گاه سیر کبد چرب را نیز بدتر می نمایند. لذا انتخاب منطقی رژیم غذایی کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می گردد. اگر شما از افزایش وزن زیادی رنج می برید ، جالب است بدانید که با کاهش وزن مختصر در حدود ۱۰ درصد از وزن اولیه نیز در خیلی از موارد سیر بیماری را می توانید کنترل نمایید.

انتخاب رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد ، معمولا بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. کاهش چربی مصرفی ، به ویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند ، توصیه می گردد. استفاده از نان و غلات سبوس دار باید جدی گرفته شود.

در نهایت تعیین مقدار مورد نیاز درشت مغذی ها اعم از پروتئین ، چربی و کربوهیدرات بر اساس شرایط افراد باید تنظیم گردد. انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم : چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس ، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید ، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.

کنترل بیماری های زمینه ای متابولیک : کنترل دیابت و چربی های خون در بیماران مبتلا به کبد چرب ، نقش کمک کننده ای در بهبود این بیماری دارد. همانطور که می دانید از اصول مهم کنترل بیماری های متابولیک ، رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم می باشد.

 

۱۳ درمان کبد چرب با روش های خانگی

۱ – سرکه‌ سیب

سرکه سیب برای درمان کبد چرب و التهابات کبدی مفید است. سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است که دلیل آن خواص سرکه سیب برای کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب خام و تصفیه‌نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

۲ – لیموترش

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون ، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد ، نارنجین نام دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید ، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

۳ – گیاه قاصدک

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و داروی گیاهی برای کبد چرب است. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است ، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می‌توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره‌مند شوید و نوشیدنی‌تان را خوشمزه‌تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می‌توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها استفاده کنید.

۴ – چای سبز

چای سبز نیز در بهبود کبد چرب موثر است. براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید ، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

۵ – زردچوبه

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند ، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد ، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. درمان کبد چرب با زردچوبه به دلیل خاصیت آن در بالا بردن قدرت بدن برای هضم چربی است.

بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند. یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید. می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل و روزی یک‌بار میل کنید.

اگر کپسول یا مکمل‌های زردچوبه را پیدا کردید ، می‌توانید آنها را نیز با نظر پزشک‌تان مصرف کنید.

۶ – شیرین بیان

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد ، خصوصا کبد چرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته ، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ بیفزایید. روی آن درپوشی بگذارید و اجازه بدهید به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را دوبار در روز میل کنید. می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای‌خوری عسل ترکیب و روزی یک‌بار آن را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته تکرار کنید.

قبل از مصرف مکمل‌های شیرین بیان ، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید چون ممکن است بعضی از این مکمل‌ها با داروهای فشار خون ، دیابت و داروهای کورتیکواستروئید تداخل دارویی داشته باشند.

۷ – پاپایا

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی ، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌‌ی پاپایا یکی از راه‌های درمان کبد چرب است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

۵ یا ۶ دانه‌‌ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید. روزی یک برش از پاپایای رسیده را به‌همراه عسل میل کنید. پاپایای خام را در سوپ و سالادتان بریزید و مصرف کنید.

۸ – سبزیجات خام

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید ، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات ، میوه‌ها و گیاهان برای درمان کبد چرب مفیدند و داروی گیاهی برای کبد چرب هستند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است. یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات ، گرفتن آب آنهاست.

با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات ، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، کلم ، کاهو ، گل کلم ، کلم بروکلی ، مارچوبه ، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

۹ – ریشه‌ی زنجبیل

ریشه زنجبیل در بهبود کبد چرب موثر است. خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند ، به سلامتی دستگاه گوارش ، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب ، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۱۰ – سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا ، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C ، ویتامین D و ویتامین B۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

۱۱ – موز

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز ، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید و موجب می‌شود موز برای کبد چرب مفید باشد.

۱۲ – خار مریم

خار مریم در سم زدایی از کبد و بهبود کبد چرب موثر است. خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند به همین دلیل به‌عنوان درمان چربی کبد شناخته می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی علوم و بیماری‌های گوارشی به چاپ رسید ، خار مریم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند ، کاهش بدهد.

خار مریم می‌تواند تأثیرات منفی مصرف الکل ، آفات موجود در غذاها ، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی ، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند. براساس نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید ، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی ، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.

۱۳ – درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است ، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب ، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن) ، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد. استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر ، اسفرزه ، بارهنگ ، تخم ریحان ، تخم شربتی ، بالنگو ، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

 

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

۱ – قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند و مبتلا به کبد چرب هستند دچار آسیب کبدی کمتری می شوند در مقایسه با افرادی که از این نوشیدنی کافئین دار استفاده نمی کنند. کافئین آنزیم های غیر طبیعی کبد را در افرادی که ریسک ابتلا به بیماری های کبدی دارند ، کاهش می دهد.

۲ – سبزیجات سبز رنگ برای جلوگیری از تجمع بافت چربی

محققین اثبات کرده اند که کلم بروکلی می تواند از تجمع چربی در کبد موش جلوگیری کند. در حالت کلی خوردن سبزیجات بیشتر همانند اسفناج ، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات می تواند به کاهش وزن کمک کنند.

۳ – توفو برای کاهش تجمع چربی

طبق تحقیقی که در دانشگاه الینویز انجام شده ، ثابت می کند ، پروتئین سویا که در مواد غذایی نظیر توفو وجود دارد می تواند از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. علاوه بر این توفو حاوی چربی پایین و پروتئین بالاست.

۴ – ماهی برای بهبود التهاب و میزان چربی بدن

ماهی های چرب نظیر سالمون ، ساردین ، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد ، کاهش علایم کبد چرب و التهاب بسیار مفید هستند.

۵ – بلغور جوی دو سر

غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.

۶ – گردو

گردو سرشار از امگا ۳ است. تحققیقات نشان داده‌است افراد مبتلا به کبد چربی که گردو می خورند ، عملکرد کبدی آن ها بهبود یافته است.

۷ – آووکادو برای حفاظت از کبد

آووکادو سرشار چربی‌های سالم و مفید است. طبق تحقیقات مختلف ،  آووکادو حاوی ترکیبات شیمیایی است که آسیب و علائم کبدی چرب را کاهش می دهد. آووکادو همچنین غنی از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.

۸ – روغن زیتون و کاهش وزن

این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی ، کبد چرب و کنترل وزن مفید است.

۹ – شیر و لبنیات کم چرب برای جلوگیری از آسیب

لبنیات سرشار از پروتئین است که از آسیب های کبدی جلوگیری می کند.

۱۰ – مغز آفتابگردان غنی در آنتی اکسیدان

مغز این گیاه خوش طمع سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان می‌باشد که از کبد در مقابل آسیب های احتمالی محافظت خواهد کرد.

۱۱ – چای سبز برای جذب کمتر چربی

اطلاعات بدست آمده پیرو این قضیه است که چای سبز می تواند با جذب چربی تداخل ایجاد کند ، اما نتایج بدست آمده قطعی نیست. محققین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند چربی کبدی را کاهش داده و عملکرد کبد را بهبود دهد یا خیر. اما چای سبز به تنهایی خواص زیادی نظیر کاهش کلسترول و بهبود کیفیت خواب دارد.

۱۲ – سیر برای کاهش وزن

سیر نه تنها غذا را خوش‌طعم می‌کند ، بلکه تحقیقات اثبات کرده‌است که حتی پودر سیر می تواند برای کاهش وزن مفید  باشد. بنابراین مبتلایان کبد چرب و افراد دارای علایم کبد چرب بهتر است که در رژیم خود این گیاه را نیز بگنجانند.

 

۶ ماده غذایی که مبتلایان به کبد چرب باید از آن دوری کنند

اگر علائم کبد چرب را دارید و مبتلا به کبد چرب هستید ، از برخی مواد غذایی باید پرهیز کنید و یا به میزان کمی مصرف کنید. این مواد غذایی در حالت کلی باعث افزایش وزن شده و قند خون را بالا می‌برد.

۱ – الکل

الکل مضر برای کبد

الکل عامل اصلی ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی است.

۲ – نمک و دیابت

مصرف بیش از اندازه نمک بدن شما را مجبور به نگه داشتن بیش از حد آب می کند. مصرف سدیم را به روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم محدود کنید.

۳ – شکر

از غذاهای شیرین نظیر شکلات و شیرینی ، نوشابه و آب میوه ها دوری کنید. قند خون بالا به تجمع چربی در کبد کمک می کند و با مصرف بیش از اندازه کم کم با علائم کبد چرب مواجه شوید.

۴ – گوشت قرمز

بیف و غذاهای گوشتی دارای چربی اشباع شده بسیار بالایی هستند.

۵ – نان سفید ، ماکارونی و برنج

رنگ سفید در این مواد غذایی نشانه ای فرآوری شده ی بالای این مواد غذایی است که قند خون شما را در مقایسه با دیگر غلات کامل به علت کمبود فیبر ، بیشتر افزایش می دهد که در نتیجه می‌تواند علائم کبد چرب را کاهش دهد.

۶ – غذاهای سرخ کردنی و کبد چرب

این غذاها دارای کالری و چربی بالایی هستند و برای کاهش علائم کبد چرب باید از آنها دوری کنید.

۷ – غذاهای فرآوری‌شده

روغن‌های هیدروژنه ، شکر تصفیه‌شده ، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن‌تان سمی هستند. نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می‌شوند ، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ دارند. شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شود ، از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب است و برای بهبود این بیماری ، باید مصرف این‌گونه غذاها را متوقف کنید.

 

منبع : چطور ، top10homerem ، نبض ما ، درمان سرا

 

 

نوشته ۲۵ روش درمان کبد چرب به طور موثر در کوتاه ترین زمان (درمان خانگی+رژیم غذایی) اولین بار در رازمگ. پدیدار شد.



from رازمگ https://ift.tt/33Dcnaj
via IFTTT

No comments:

Post a Comment